Awans niezmiennie pociąga za sobą zmiany – od tak prozaicznych jak zmiana biurka, pomieszczenia lub siedziby pracy po szerszy zakres obowiązków, większą odpowiedzialność i wzrost wynagrodzenia.
Zanim zgodzimy się na awans, warto z dystansem przyjrzeć się temu, z czym się on dokładnie wiąże. Sprawdźmy dokładnie zakres nowych obowiązków i zadań, jakie na nas czekają. Elementy te powinny być precyzyjnie określone już od początku – wyższe stanowisko to z reguły wyższe wymagania ze strony pracodawcy: konieczność zarządzanie grupą współpracowników, ale też umiejętność samodzielnego działania na nowym stanowisku.
Pamiętajmy jednak, że nie zawsze zwiększenie zakresu obowiązków łączy się z wyższymi zarobkami, możliwe zamiast tego są inne formy uznania awansowanego pracownika przewidziane przez prawo pracy. Jakie? Na przykład elastyczny czas pracy. Inną nagrodzenia mogą być dodatkowe dni wolne lub też przyznanie premii uznaniowej czy możliwość dalszego rozwoju zawodowego i darmowe szkolenia organizowane przez pracodawcę.
W awansie pomoże nam nie tylko zdobycie specjalistycznych umiejętności, ale posiadanie tzw. umiejętności miękkich, łatwość w przyswajaniu wiedzy, a czasami sama chęć rozwoju – co powoduje wysyłanie takiego pracownika na kursy doszkalające na koszt firmy.
Awans to nie tylko wyższe zarobki, to również ciągłe podnoszenie swoich kwalifikacji, nowe kompetencje, możliwość wykazania się i podbudowania swojej pozycji w firmie. To także większe szanse na rynku pracy w razie utracenia posady, gdyż posiadamy wyższą ilość potrzebnych czy specjalistycznych umiejętności, którymi mogą być zainteresowani inni pracodawcy.